Review: What a way to go, life at the end of empire

Het is filmweekend bij me thuis geweest, aangezien er niets bijzonders te bekijken was. Dus de film “What a way to go, life at the end of empire” heb ik opgezet en voor het eerst bekeken.

De film is knap gemonteerd, en bekijkt vanuit vele aspecten de problematiek die ons als mensheid te wachten staat. Niet alleen de global warming of klimaatsverandering, maar ook zaken als peak oil, het kapitalisme (meer meer meer meer…), de neveneffecten als immuniteit van organismen op bestrijdingsmiddelen etc. Het komt allemaal aan bod, in analogie naar de op hol geslagen goederentrein waar we als mensheid in zitten opgesloten. Vast in ons denk-en leefpatroon, vast in onze behoefte (nou ja: verslaving beter verwoord) naar meer-meer-meer. En als slotstuk een zeer mooie conclusie waarin de vraag wordt gesteld: als uitsterven het andere scenario is, kiezen we daarvoor en wachten af OF pakken we collectief/wereldwijd de uitdaging op om uit de trein te springen, een boot te bouwen en ons met de stroming van het leven mee te laten voeren naar de essenties van het leven?

Bijzonder vond ik de vondst om een opsomming van 4 essentiele onderdelen in kaart te brengen en gedetailleerd te bespreken aan de hand van goede beelden. 4 onderdelen die erkend zijn, zijn: peak oil (schaarste aan grondstoffen zou beter zijn), klimaatsverandering (global warming), uitsterven (denk aan de diverse insecten, dieren, planten etc. die de afgelopen decennia zijn verdwenen), en overbevolking (die op hun beurt ook hun grondstoffen, voeding en consumerende behoeften hebben).

Daarbij vind ik wel dat de film erg uitdagend gemaakt is, met een aantal wetenswaardige zaken. Zo is de permacultuur een onderdeel van het ‘nieuwe eten’, waarbij je in harmonie en op verstandig en slimme wijze gebruik maakt van planten, bacterien en inrichting van een tuin om te voorzien (voor lange tijd!) in de lokale behoeften van bewoners. Goede film om daarover onderling eens nader in gesprek te treden, ‘food for thoughts’ so to speak 😉

Ben je dus geinteresseerd in duurzaam leven/wonen, dan is deze film zeker een aanrader. De producenten hebben ook een website waar meer over deze film te lezen is: http://www.whatawaytogomovie.com/

Downloaden is ook mogelijk tegen betaling van USD 10 aan Filmbaby.com (DVD kost 16 USD).